måndag 12 april 2010

All världens tid

Något som facinerat mig genom livet är uttrycket "jag har inte tid - kanske sen" Vadå sen? Vem bestämmer över din tid? Kanske rätt fråga - varför? De som tar "allt sen" har de tillgång till något som jag inte har....att ta livet i repris??
Vi har alla ansvar för vårt eget liv, vi kan inte räkna med att någon annan ska göra oss lyckliga, vackra, framgångsrika eller rika på något annat vis. Tyvärr har jag känslan av att det är precis det många tror...
"Om jag bara vore lite smalare, rikare, mera framgångsrik" "Om jag levde i ett lyckligt förhållande, om jag bara .....osv osv"
 Vad är tid? 24 h/dygn och 7 dagar/ v,det har alla! Vad vi gör med tiden är det som räknas!!
Här kommer en uträkning som jag tagit till mig och tänker till på när "ekorrhjulet" snurrar för fort i mitt liv!

Aktivitet                Tidsåtgång
Sova                        56 h/vecka (8h/dygn)
Jobba                       40 h/vecka (heltid)
Laga mat, städa,
handlar bla               14 h/vecka (2h/dygn)
Familjetid                 14 h/vecka (2h/dygn)
Träna                       14 h/vecka ( 2h/dygn)
Totalt                      138 h/vecka

7 dagar/vecka * 24 h/dygn = 168 h /vecka
168-138= 30 h

My Goodness!!! Har inte tid - pyttsan!!! Enl ovanstående så finns det 30 h/vecka eller ca 4 h/dygn som "inte är uppbokade"!
Allt handlar om planering, mål, delmål, organisering och att kunna ta vara på livet - det är här och nu!

Idag blev det ett lite "djupare" inlägg men detta är verkligen något jag vill dela med mig av - ta hand om dig och glöm inte att vara lycklig!

Kram
A

3 kommentarer:

Lindis sa...

Utmaningen var till dig! Om du klickar på namnen kommer du till bloggarna :-)

Ha en skön vecka!

Johanna sa...

Jag gillar den där uträkningen! Brukar använda mig av den ibland när jag behöver bli påmind om hur många timmar det faktiskt finns!:)

kram Johanna

Anna-Lena sa...

Hej! Hittade hit till din fina blogg från Facebook! Fb är ju bara helt fantastiskt så man kan hålla koll på gamla vänner och bekanta! ;D Du har en superfin blogg och bor ju bara sååååå pittoreskt! :D Ha en skön kväll och helg :D