onsdag 12 december 2012

Lussebak nr 2

Nu händer och händer det saker ! Trevliga, trevliga saker men det är samtidigt lite svårt att hinna med att leva i nuet....
Visst är det så att decembermånad har en tendens att rusa iväg, men i år har det gått överstyr.
Idag "drog" jag dock i handbromsen och tog en ledig dag.
Här på bloggen brukar jag inte ta upp "tråkigheter", som vi alla vet så har vi alla en baksida, men min filosofi är att inte behöva fokusera på baksidorna.
Jag har en del i ryggsäcken som bla gjort mig till den jag är, den hårda vägen (genom sjukskrivning bla) har jag lärt mig att använda ordet - nej. Tänk att ett ord på 3 bokstäver ska vara så svårt att säga, men nu har jag lärt mig! Så att jag idag bromsade in är ett steg framåt och jag måste erkänna, så gutt att kunna säga nej och tillåta mig att bara vara, ladda om.
Idag har jag fixat naglarna (lyx för mig ) och sen bakat lussebullar för andra gången, så avkopplande och gott till fikat =) Resten av dagen har jag lullat runt här hemma och myst.
Imorgon blir det jobb igen, och det känns helt ok!
Ifall du blir sugen på att baka lussebullar, så kommer här "mitt" recept:




Godaste lussebullarna
50 g jäst för söta degar
5 sl mjölk
250 g kesella
0,5 g saffran
1,5 dl sirap
0,5 tsk salt
17 dl vetemjöl ( jag tar lite mindra ca 12-14 dl)
100 g smör

Till garnering: russin och ägg

Gör så här:
Ta fram alla ingredienser och låt dem bli rumstempererade. Smula jästen i en köksmaskin eller degbunke. Värm mjölken och kessela till fingervarmt. Häll över jästen och rör om så att jästen löser sig. Tillsätt saffran, sirap, salt och ca 15 dl mjöl. Klicka ner smöret i omgångar. Arbeta degen tills den blir blank och smidig och släpper från bunkens kanter.
Låt jäsa övertäckt i ca 40 min. Arbeta snabbt ihop degen på mjölat bakbord och baka ut den till ca 35 kusar. Lägg dem på bakplåtspappersklädda plåtar. Garnera med russin. Låt jäsa övertäckta i ca 30 min. Sätt ugnen på 225 grader. Pensla med uppvispat ägg. Grädda mitt i ugnen i ca 5-8 min.
Lycka till!

Kram
A

Inga kommentarer: